Test JPJ Kereta

Hari ni dalam sejarah...18-06-10 aku lulus driving test. Alhamdulillah...segalanya dipermudahkan...punya la tak lena tidur malam sebelumnya...pusing sana, pusing sini...gelisah yang amat. Entah apa yang aku risaukan. Bangun pagi, badan lesu yang amat...bahu kiri sakit. Gagahkan juga semangat. Seawal 7:30 pagi dah menunggu di driving school. Cuaca pagi yang sejuk betul-betul buat aku mengantuk. Hati berkata, kalau tak kerana test mesti sedap je tidur waktu tu. Ni nak kena tunggu orang. Fikiran berkata, dugaan...sabar Mal, sabar tu sebahagian daripada iman. Sambil tunggu kedatangan pengurus, aku melayan konflik perasaan yang bercampur baur.

Sehari sebelumnya aku bersama pengurus sekolah pergi ke IMKEDA Cheras untuk pengecaman laluan test. Lebih tiga minggu semenjak kelas jam yang terakhir, aku tak drive. Macam-macam aku fikir, takut tak biasa dengan kereta. Bila pegang stereng, aku tak pula menggelabah. Mungkin banyak sangat bermain dengan perasaan...tu yang jadi tak yakin. Balik dari IMKEDA Cheras tu pengurus tu suruh aku drive sampai ke AU3. Sampai je kat driving school, pengurus kata aku dah boleh drive...ada jugalah pembakar semangat untuk esok. Tersengih-sengih aku, bangga.

Pada hari test, aku dapat sesi 1...pagi. Nombor giliran aku 16...nasib baik bukan yang pertama. Lega. Tengok orang depan aku buat, ada yang gagal bukit. Macam-macam gaya. Aku pun kuatkan semangat masa tu, yakinkan diri aku boleh lepas. Sampai turn aku, dengan penuh hemah aku buat. Tapi mengaum jugalah kereta aku atas bukit tu...hehehe. Aku lepas bahagian I. Menggigil tangan nak sign borang. Cacat sikit signature pertama aku. ;-p

Bahagian II...parking. Alhamdulillah, tak ada masalah. Kesilapan-kesilapan masa belajar aku tak buat. Learn from mistakes. Tiga penjuru pun tak ada masalah. Tapi, yang kelakarnya lepas keluar dari petak 3 penjuru...aku terpinga-pinga. "Nak ambil borang dulu ke?" Aku musykil. Sebelum turn aku, tak sempat nak tengok orang lain buat. Aku pun berhentikan kereta dan keluar. Dari jauh, sayup-sayup aku dengar orang melaung. "Hantar kereta dulu! Baru ambil borang!" Adeh...manalah aku tahu. Berapa banyak mata yang pandang kat aku time tu. Aku tak peduli. Janji aku dah lepas bahagian II. ;-)

Bahagian III....jalan raya. Paling mendebarkan. Aku tengok orang sebelum aku, masa balik pegawai yang drive. Macam-macam aku fikir. Pegawai tegas, aku menggigil, langgar kereta orang. Bila sampai turn aku, semua jangkaan aku meleset. Aku drive sampai ke sudah. Sempat juga berbual dengan pegawai masa balik ke driving school. Rasa macam nak melompat-lompat je lepas selesai ujian. Aku lulus!!

Selesai sudah penantian. Apa pun, tak ada perkara yang mudah. Semua orang lalui fasa yang sama macam aku. Cuma aku bernasib baik...sekali test je aku dah lulus. Syukur, alhamdulillah...doa orang sekeliling. Sebelum aku balik, aku terlihat insiden yang sama macam aku kena. "Hantar kereta dulu! Baru ambil borang!" Budak tu tersengih-sengih masuk kereta. Aku tergelak. At least bukan aku seorang yang terpinga-pinga macam tu. ;-)

Lepas ni, aku nak ambil lesen P motor pulak. Selama ni bawa secara 'haram' je. Opss! Bocor rahsia! Hehehee...

Comments

Popular Posts