Tradisi Kad Raya

Lagi 4 hari umat Islam akan menyambut hari lebaran. Pejam celik...pejam celik...Ramadhan semakin menghampiri ke penghujungnya. Dalam menanti ketibaan hari raya, masih teringat tradisi menghantar kad raya kepada teman-teman. Walaupun banyak ciptaan e-card pelbagai rupa dengan teknologi canggih segalanya di hujung jari, aku masih memilih kad raya tradisional yang dihantar melalui pos. Menyusahkan? Oh, tidak...aku suka menulis sendiri dari hati. Paling menceriakan bila kenangan manis bersama teman-teman diungkitkan dalam kad raya. Tersengih-sengih sendiri masa menulis. Tahun ni aku memperuntukkan sedikit bajet untuk pembelian kad raya dan setem. Macam-macam jenis ada. Teringat zaman kecil-kecil dulu, setiap kali di penghujung Ramadhan aku cukup bersemangat ke kedai buku dan cari kad raya untuk diberi pada kawan-kawan walaupun jiran sebelah rumah! Pilih kad raya macam pilih baju...cukup rambang mata. Dan aku masih menyimpan kad-kad raya yang aku terima daripada kawan-kawan sekolah sejak tahun 1999. =)

Moga tradisi ni tak lapuk walaupun aku dah bercucu nanti. Persoalannya masih wujudkah pengeluar yang ingin pasarkan kad raya pada 10 tahun akan datang? Kalau tak ada sekalipun...aku beli kertas dan buat aje la sendiri...apa susah? =)

Comments

Popular Posts